Khamis, Mei 28, 2009

POLITIK MENGHALALKAN FITNAH DAN TUDUHAN ADALAH POLITIK ORANG-ORANG MUFLIS


Assalamualikum dan salam sejahtera,


Saudara-saudari,

Salafi geleng kepala ketika menyemak semula artikel Harian Metro, Isnin 4 Mei 2009, ruangan Setempat, atas tajuk `TUDUHAN MELAMPAU`, dakwa BN Perak guna bomoh jampi kerusi speaker.

IPOH: “Ini satu tindakan yang tidak bertanggung-jawab dan jijik yang tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) lebih-lebih lagi seorang bergelar ustaz

“Bayangkan bagaimana beliau sanggup mengeluarkan tuduhan yang begitu melampau meskipun di saat mereka (Pakatan Rakyat)menghadapi pelbagai cabaran kini. Kalau apa pun suasananya, bukan ini caranya dia boleh bertindak sesuka hati,” kata Menteri Besar Datukl Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau mengulas dakwaan mengaitkan beliau dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Perak mendapatkan khidmat bomoh untuk menjampi kerusi Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) seperti yang dibuat Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Perak Pakatan Rakyat (BBC-PR), Drs Khalil Idham Lim Abdullah dalam laman blognya dua hari lalu.

Zambry berkata, tuduhan itu sama sekali tidak bertanggung-jawab selain menanam kebencian rakyat terhadap Kerajaan Perak yang diterajuinya.

“Ini satu tindakan keterlaluan selain bermotif menanam kebencian rakyat terhadap kerajaan negeri terutama ketika sidang DUN pertama pada 7 hingga 11 Mei ini.

“Saya tidak percaya bahawa tuduhan itu dikeluarkan seorang Yang Berhormat dan mempunyai latar belakang agama,” katanya pada siding media khas di kediamannya malam tadi.

Katanya, kenyataan itu jelas untuk mengapi-apikan rakyat dan beliau tidak akan membiarkan dakwaan itu daripada berleluasa.

Justeru, beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Khalil yang juga ADUN Titi Serong selain membuat laporan polis terhadap beliau.

“Saya sudah berbincang dengan peguam dan akan membuat laporan polis malam ini (semalam) berhubung tuduhan itu.

Laporan polis akan dibuat berdasarkan tuduhan yang dikeluarkan Khalil dalam laman blognya yang menyebut tindakan kerajaan negeri membawa bomoh masuk dalam Dewan Undangan Negeri dibangunan SUK,” katanya.

Katanya, laman blog itu turut mendesak Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria supaya mengeluarkan fatwa mengenai perkara itu.

Komentar Salafi,

Sesudah membaca kembali artikel ini, Salafi rasa sangat hairan, macam mana hal ini boleh berlaku dalam negara yang sedang mempertahankan nikmat kedamaian dan kesejahteraannya agar berterusan sampai bila-bila ini.

Apa nak jadi dengan rakyat dalam negara kita ini. Tak habis-habis bertelagah sesama sendiri. Salafi berpandangan, memang pembangkang sudah sangat melampau membuat tuduhan-tuduhan yang tidak berasas sama sekali.

Ada bukti ke, pihak kerajaan negeri bawa masuk bomoh dalam Dewan Undangan Negeri tu? Ada ke kesan-kesan perbomohan di kawasan tu, ada berteh, ada kemenyan ada kesan bungabunga jampi….Kalau takda kenapa sebarkan cerita-cerita palsu? Bukankah itu fitnah namanya? Bukankah itu tuduh tanpa bukti?.

Salafi rasa sangat sedih, sikap mereka para pembangkang yang sanggup menghalalkan akhlak yang tidak baik demi memperjuangkan Islam, kononnya. Mereka nak jadi macam Hercules, merompak harta orang kaya, kemudian hasil rompakan itu di berikan/disedekahkan kepada golongan miskin. Mereka masih mengamalkan cara kerja “Matlamat menghalalkan cara”.

Saudara-saudariku sekelian,

Ramai orang politik dan `tidak politik` bukan sahaja murah duit atau harta dunia, tapi juga murah pahala. Dengan mudah sahaja mereka memberikan pahala mereka kepada orang lain, atau dengan mudah rela menanggung dosa orang lain jika mereka tidak dapat memberikanpahala.

Nabi saw pernah bertanya para sahabat baginda:

“ Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Jawab mereka: “Orang yang muflis dalam kalangan kami ialah sesiapa yang tiada dirham dan tiada harta”. Sabda baginda: “ Orang yang muflis dalam umatku ialah sesiapa yang datang pada hari kiamat nanti bersama solat, puasa,zakat, juga dia pernah memaki seseorang, menuduh seseorang, memakan harta seseorang, menumpah darah seseorang dan memukul seseorang.. Lalu diberikan kepada orang ini dan itu pahalanya. Jika pahala-pahalanya habis sebelum sempat dilangsaikan kesalahannya, maka diambil dosa-dosa mereka dicampakkan ke atasnya lantas dicampakkan dia ke dalam neraka” (Riwayat Muslim).

Hadis ini amat menakutkan. Inilah hakikat muflis atau bankrap yang hakiki. Adapun muflis dalam kehidupan dunia mungkin boleh diselesaikan atau berakhir. Namun muflis jenis ini membawa kesan dalam kehidupan `alam abadi`. Ya, kita semua jarang yang terlepas dari kesalahan ini. Namun kita selalu berusaha dan ingin mengelaknya. Malangnya dalam kehidupan sesetengah ahli politik yang tidak berteraskan wahyu kita akan dapati bagi mereka memaki hamun orang, menuduh orang lain tanpa bukti, memakan harta orang/rakyat, menumpahkan darah orang lain samada mencedera atau membunuhnya tanpa sebab yang diizinkan syarak bagaikan `rukun politik` yang wajib dan `haram` ditinggalkan. Lebih buruk lagi jika itu semua dihalalkan atas berbagai alasan. Adakalanya mereka berselindung disebalik paparan-paparan pemikiran dan perjuangan Islam.

Mengkritik dan memberikan pandangan berbeza dalam politik adalah tidak mengapa. Bahkan merupakan satu keperluan. Jika membabitkan hak rakyat, maka rakyat perlu dibela. Apatahlagi dalam `reka bentuk` politik demokrasi yang diamalkan. Namun, memaki hamun, mencerca, sehingga ada yang mencarut adalah bertentangan dengan syarak. Lebih buruk lagi ada yang mengutuk sifat peribadi orang lain yang Allah ciptakan seperti mempersendakan `botak`, hidung besar`, mamak dan berbagai lagi. Makian, kutukan, sendaan itu dijadikan bahan ketawa yang `dikongsi dosa` bersama pengikut dan penyokong-penyokong.

Jika ada tuduhan terhadap musuh politiknya, belum pun ada bukti atau sokongan bukti terus sahaja diperkatakan secara `yakin tanpa syak` melalui pentas-pentas dan ceramah-ceramah umum. Bersorak sorai pengikut meraikan kemurahan pahala orang politik. Sementara membelasah harta orang dilakukan oleh banyak pihak yang tidak jujur dan amanah. Namun, dalam banyak keadaan ramai orang politik yang mempergunakan harta rakyat untuk kepentingan dirinya. Demikian sejarah juga menunjukkan penumpahan darah dan penyeksaan ke atas hamba-hamba Allah yang lain sering mempunyai hubungan dengan politik.

Lebih buruk lagi, ada yang menghalalkan kesalahan-kesalahan tersebut atas alasan demi menegakkan kebenaran. Lalu dipetiklah kata-kata sarjana itu dan ini seperti al Imam Al Ghazali dan an Nawawi bagi menjustifikasikan perbuatan salah tersebut. Padahal jika dilihat kepada konteks huraian yang mereka sebutkan, bukan demikian maksudnya.

Mana mungkin mereka menghalalkan maki-hamun, carut-marut atau menuduh tanpa bukti atas alasan untuk menegakkan kebenaran. Kebenaran apa jika begitu rupa?. Peperangan mempertahankan agama yang dihalalkan Allah dan rosulnya pun, tidak dibenarkan kita melampaui batas, apakah kita boleh melampaui batas ketika berpolitik?.

Firman Allah (maksudnya):
“Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah kamu melampui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melapui batas” (Suroh al baqorah: ayat 190)

Namun orang politik yang berperang untuk kerusi mereka melampui batas. Salafi masih teringat seorang penceramah parti politik tertentu, beliau juga terkenal dengan alunan zikir munajatnya, ketika beliau berceramah atas pentas politik bersama dengan pendengar dan penyokongnya mengalunkan `istigfar dan zikirnyanya`. Habis sahaja berceramah beliau memaki hamun pemimpin dan ulama oposisi sebagai `bapa-bapa syaitan`. Sangat pelik, bagaimana politik boleh mengubah watak manusia daripada berzikir kepada memaki hamun orang. Maka jangan hairan jika politik boleh menukar manusia menjadi pencerca, perompak harta, penyeksa bahkan pembunuh sekalipun. Dan mereka ini tetap mendabik dada sebagai pejuang islam, pejuang sunnah, kalau mati pun, mereka kata akan mati syahid.....

Wassalam

Salafi Abu Amri Zulfiqar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADUKAN ISU DAN MASALAH ANDA