Ahad, Februari 15, 2015

PERGINYA SEORANG TOK GURU



Disusun semula oleh:
Drs Norazli Bin Aziz

Pada 25 Januari 2014, seluruh pemimpin, ahli dan penyolong PAS diselubungi kesedihan apabila tokoh paling lantang mempertahankan kepimpinan ulama dan perjuangan Islam parti itu, Allahyarham Datuk Harun Taib menghembuskan nafas terakhir akibat kegagalan fungsi organ dalaman disebabkan penyakit kencing manis di Kuala Terengganu.


Setelah setahun berlalu, kesedihan sekali lagi menyelubungi mereka apabila Mursyidul Am parti itu, Datuk Nik Abdul Azizi Nik Mat kembali ke Rahmatullah di kediaman di Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan. Pemergian beliau adalah suatu kehilangan besar kepada parti tersebut.

Belia dianggap tokoh yang paling berpengaruh pernah dilahirkan oleh PAS. Ketokohan beliau samada sebagai ulama mahupun semasa menjadi Menteri Besar Kelantan selama 23 tahun, cukup dihormati oleh sesiapa sahaja.

Walaupun dilihat sering kali mengeluarkan kenyataan kontraversi khususnya,  melibatkan soal politik dengan UMNO, namun ketegasan Allahyarham dalam memperjuangkan Islam tidak boleh dinafikan. Ketegasan itulah yg memungkinkan beliau dihormati kawan dan lawan politiknya.

Selain itu Nik Abdul Aziz dianggap pemimpin paling sederhana dalam kehidupan biarpun menjadi Menteri Besar selama 23 tahun. Allahyarham juga sentiasa mesra dengan sesiapa pun orang yg ditemuinya itu walaupun berbeza fahaman politik atau pendirian dengan beliau. 

Menurut Zulkiflee Bakar salah seorang penulis ruangan `DALAM NEGERI                                                                                                                                                                 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ADUKAN ISU DAN MASALAH ANDA